انواع روکش و لمینت دندان

لمینت دندان یکی از روش‌های دندانپزشکی است که افراد برای اصلاح طرح لبخند خود از آن استفاده می‌کنند. کسانی که می‌خواهند از این روش استفاده کنند دقیقاً به نوع خاصی از روش اشاره نمی‌کنند، اما به طور کلی لمینت دندان عملی است که متعلق به دندانپزشکی زیبایی است.


اصطلاح صحیح برای لمینت دندان، دندانپزشکی زیبایی است، زیرا یک اصطلاح عمومی برای چندین روش است.  قیمت لمینت دندان نباید فدای کیفیت کنید. باید به دنبال لمینتی باشید که هم به‌صرفه باشد و هم باکیفیت. کاهش کیفیت شاید استاندارد مراقبت را کاهش دهد و نیاز به دوباره کاری و انجام دوباره لمینت باشد که معمولا هزینه زایدی برای شما خواهد بود.


انواع مختلفی از لمینت‌های دندانی وجود دارد، اما لمینت دندان می‌تواند شامل هر درمانی باشد که یک لایه یا درپوش از موادی شبیه دندان را روی دندان‌های آسیب دیده شما قرار می‌دهد.



روکش یا لمینت دندان چیست؟


 


همانطور که قبلاً اشاره کردیم، روکش‌ها یکی از سه روش درمانی محبوب دندانپزشکی زیبایی هستند که هدف آن اصلاح و ترمیم دندان‌ها با قرار دادن دندان‌های مصنوعی روی آن‌ها است.


این روکش‌ها یا لمینت‌ها در طراحی خود بی عیب و نقص هستند و سایه مناسبی برای پوشاندن هرگونه نقص در دندان‌های شما دارند و لبخندی دلربا به شما هدیه می‌دهند.


 


انواع لمینت‌های دندانی


 


روکش دندان ونیر


 


لمینت دندان در حال حاضر در سراسر جهان بسیار مد روز هستند و شماره اول در دندانپزشکی زیبایی هستند. روکش‌ها که در هالیوود رونق گرفته، به یک مد واقعی جهانی تبدیل شده‌اند. از افراد مشهور گرفته تا سیاستمداران تا همسایه‌های شما، هیچ کس از قدرت یک لبخند زیبا و فرصت‌های زیادی که می‌تواند به آن جان ببخشد غافل نیستند.


هیچ روشی مانند لمینت دندان، دندان‌ها را با آرایش طبیعی بی‌نظیر و جذاب نمی‌کند. روکش‌های فوق‌العاده باریک دندان می‌توانند بسیاری از مشکلات را هنگام لبخند زدن اصلاح کنند، از تراشه‌ها گرفته تا رنگدانه‌ها و ناهماهنگی‌ها.


آنها می‌توانند ظاهر طیف وسیعی از مشکلات دندانی را بهبود بخشند زیرا نیاز به برداشتن لایه‌ای از دندان شما دارند. این مرحله برای ایجاد فضا برای پوسته‌های روکش که معمولاً فقط ۰.۶ میلی متر ضخامت دارند، مهم است. برای جلوگیری از لبخند حجیم، دندانپزشکان مقداری از بافت را از دندان‌های شما جدا می‌کنند تا لمینت دندان را قرار دهند.


به این ترتیب بسیاری از بدبختی‌های دندان ناپدید می‌شوند و حتی مشکلات دندانی مربوط به ناهماهنگی را می‌توان به راحتی با یک پوسته ساده لمینت دندان پنهان کرد.


این نوع روکش دندان فقط برای دندان‌های جلویی کار می‌کند و معمولا برای ایجاد یک لبخند کامل استفاده می‌شود. با فناوری‌هایی مانند  می‌توانید این نوع پوسته‌های دندانی را در عرض ۲ روز تهیه کنید.



روکش تاج دندان


 


روکش‌های دندانی کلاهک‌های توخالی دندان مانندی هستند که دندان‌های آسیب دیده یا از دست رفته را می‌پوشانند. این نوع روکش‌های دندانی یک روش رایج در دندانپزشکی زیبایی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته هستند.


بر خلاف ایمپلنت دندان، لمینت‌های دندانی تنها جایگزین بخشی از دندان می‌شوند که بالای خط لثه قرار دارد. این باعث می‌شود که آنها برای موقعیت‌هایی ایده‌آل باشند که در آن بیماران تاج دندان خود را تراش می‌کنند، آسیب می‌زنند یا می‌شکنند در حالی که ریشه دندان دست نخورده باقی می‌ماند. تاج دندان نیز می‌تواند گزینه خوبی برای بیمارانی باشد که درمان ریشه انجام داده‌اند.


روکش‌های دندانی نه تنها زیبایی دندان‌های طبیعی را بازیابی می‌کنند، بلکه دسته‌ای از پروتزها هستند که عملکرد دندان را بازسازی می‌کنند. اگر در نتیجه از دست دادن دندان مشکل صحبت کردن یا جویدن داشتید، روکش‌های دندانی می‌توانند این مشکلات را اصلاح و معکوس کنند.


دندانپزشک دندان‌های شما را به هم می‌سایند تا جایی برای لمینت‌ها باز شود. همچنین یک فرآیند دقیق و طولانی وجود دارد که از قبل برای تناسب تاج‌های شما انجام می‌شود. این باعث می‌شود که آنها به راحتی قرار بگیرند و در آینده برای شما مشکل یا عارضه‌ای ایجاد نکنند.


 


روکش‌های Clip-On


 


رویه‌های دندانی با گیره یا روکش‌های گیره‌ای، نوع کمتر حرفه‌ای روکش دندان هستند. اینها زنجیره‌ای از روکش برای هر فک هستند که بیمار می‌تواند به میل خود آنها را بپوشد. روش این نوع رویه دندان بسیار ساده است زیرا نیازی به نظارت دندانپزشک ندارد.


شما می‌توانید یک ست روکش گیره‌دار را به صورت آنلاین سفارش دهید. برای شخصی سازی رویه‌های دندانی خود، باید قالبی را گاز بگیرید و آن را به سازنده برگردانید تا گیره‌های شما را با استفاده از قالب‌ها طراحی کند.


محافظ های دهان شما باید ظرف چند هفته آماده شوند. یکی از دلایلی که دندانپزشکان این گزینه را توصیه نمی‌کنند این است که گیره‌ها حجیم هستند. چیزی که بیماران متوجه نمی‌شوند این است که روکش‌های حرفه‌ای به دندانپزشک نیاز دارند که مقداری بافت دندان را خرد کند تا جایی برای روکش‌ها باز شود. اما با پروتزهای آنلاین دندان، این مرحله به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست. بنابراین، گیره‌ها طبیعی به نظر نمی‌رسند.


بر خلاف لمینت دندان یا روکش‌ها، روکش‌های دندانی با گیره از جهات مختلفی ناراحت‌کننده هستند. آنها باعث ایجاد لب می‌شوند و بیماران نمی‌توانند با آنها غذا بخورند. بنابراین اگرچه ارزان‌ترین نوع روکش دندان هستند، اما پوشیدن آن‌ها کمترین راحتی را به همراه دارند.

منبع خبر :