نقاط ضعف و قدرت مجلس شورای اسلامی

نقاط ضعف و قدرت مجلس شورای اسلامی

نقاط ضعف و قدرت مجلس شورای اسلامیبه گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی، میهمان شبکه یک سیما برنامه صبح بخیر ایران بودند که مشروح گفتگو به این شرح است؛

مجری: نقاط ضعف و قدرت مجلس را در دوره یازدهم چطور می بینید؟

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: به نظرم هم از جهت تقنینی  و هم از جهت نظارتی مجلس اقدامات بسیار خوبی را انجام داد که تا قبل از آن دنبال نشده بود. حالا من از جهت قوت عرض می کنم بعد ضعف ها را هم اشاره می کنم. به عنوان مثال ما تمرکزمان را گذاشتیم بر روی تحولات اقتصادی بر قوانین در حوزه تقنینی بیشتر بر روی تحولات اقتصادی به عنوان مثال قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار که یک انقلابی را در حوزه صدور مجوز رقم می زند. قبلا مردم باید می دویدند در ادارات و سازمان ها برای اینکه مجوزها را کسب بکنند امروز دیگر با این قانون سازمان ها و ادارات بعد از 3 روز اگر در مجوزهای ثبت محور باشد باید دیگر دنبال مردم باشند که مجوزشان را صادر بکنند طبق قانون خود به خود صادر می شود. در مجوزهای تایید محور هم باید در سهل ترین حالت ممکن اتفاق بیفتد حالا من دونه دونه هم سوال داشتین جواب می دهم. در بحث تولید دانش بنیان همین هم همین طور که سال دانش بنیان هم هست امسال امکانات بسیار خوبی، منابع بسیار خوبی برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شد. در بحث قانون جهش تولید مسکن حالا من این عناوین اصلی تر را خدمتتان عرض می کنم. آن چه که دولت نیاز دارد برای تولید مسکن چه از جهت تسهیلات، چه از جهت قوانین و تسهیل مجوزها و عرضه زمین دستگاه های دولتی در این قانون پیش بینی شده و تسهیل شده در بحث مالیات بر خانه های خالی اگر خاطر شما هم باشد سال های گذشته همیشه این سوال زیاد بود ما چه قدر خانه خالی داریم و چرا اینها در بازار اجاره و خرید و فروش وارد نمی شود؟ خب این قانون را مجلس تصویب کرد الان در مراحل ابتدایی اجرایی آن است در شناسایی دولت دارد کار می کند. در بحث تحول در قانون مالیات بر ارزش افزوده اتفاق افتاد و اصلاح ساختار بانک مرکزی قانون بانک مرکزی ما برای 50 سال قبل بوده برای قبل از انقلاب بوده و خوشبختانه اتفاق افتاده. تمرکز دوم در بحث حوزه نظارتی بوده ما یکی از روزهای مجلس را یک سه روز جلسات علنی داریم در هفته به صورت عادی به عنوان سه شنبه های نظارتی در نظر گرفتیم. تمرکز بر نظارت در مجلس بیشتر از تقنین بوده به طوری که بعضی ازتحقیق و تفحص هایی که اتفاق افتاده یا دارد دنبال می شود الان می شود گفت تاکنون اتفاق نیفتاده بوده مثلا تحقیق و تفحص از حقوق های نجومی که من خودم مسئولش بودم در مجلس در حوزه این نظارت تقریبا یک شم های کلی اقدامات نظارتی مجلس هست. تحقیق و تفحص از دریافت حقوق های نجومی سال 95 اولین بار مطرح شد در کشور و آن موقع رهبری فرمودند که مردم  پاسخ مناسبی نگرفتند این تقریبا چون مسئولش خودم هستم تقریبا تمام شده و هم تاکید کردیم روی مصادیق و مهم تر از مصادیق اصلاح قوانین آن .

مجری: آن جاهایی که مربوط می شود به جنبه های نظارتی مجلس؟

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: آن جاهایی که مربوط می شود بله به جنبه های نظارتی مجلس آن جایی که احیانا ممکن است روزنه هایی از دور زدن قانون باشد بررسی کردیم.

مجری: و ماجرای امضاهای طلایی که برای خیلی ها ...

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: حالا در امضاهای طلایی یک بخش در آن مجوزها اتفاق افتاد، یک بخش هم در واقع در همین اتفاق می افتد. آن مجوزها روزنه ها را می بندیم بحث عملکرد سازمان بورس، بحث عملکرد بانک های خصوصی، عملکرد شرکت های فولاد مبارکه که حالا آن خبری که هم منتشر شد واقعا منطبق با اتفاق واقع نبوده.

مجری: اما چه قدر اثر منفی گذاشت یعنی همین جا دروازبانی می شد

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: حالا در قسمت نقطه ضعف مجلس به آن اشاره می کنم که یکی از نقاط ضعف بحث رسانه ای و تنظیم آنچه که به عنوان خروجی در مردم گفته بشود بیان بشود که ایجاد نا امیدی و یاس نکند.

مجری: چون تیری است از چله کمان وقتی رفت

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: آن عددی که اشاره شد در رسانه ها تقریبا بیش از نیمی از آن تکلیف قیمت بود برای آن فولاد که از ناحیه دولت اعمال شده بود. در حوزه بحث سایر ابزارهای نظارتی هم ماده 204 یکی از مواد بسیار خوب آئین نامه داخلی مجلس هست که در مدت کوتاهی باید استنکاف  دستگاه های اجرایی از عمل به آن قانون دنبال بشود. ما از سال اول مجلس بحث رسوب کالاهای اساسی در مجلس را داشتیم که این به قوه قضائیه ارجاع شد. عدم اجرای قانون پترو پالایشگاه ها که قانون خنثی ساز تحریم ها بود این هم دنبال شد حالا عناوین متعدد است همه این ها در سایت مجلس الان هست اگر عزیزان بیننده بخواهند ببینند  تمام اینها با توضیحات مفصلی که خوب خارج از حوصله این جلسه است.

تعداد 47 سوال از وزرا ، سه هزار و صد و هفتاد تذکر به مسئولین اجرایی ، 17تا از همین مواد 234 و بحث تحقیق و تفحص هم 38 مورد و  ما 12 مورد هم کارت زرد به وزرا در هم سال پایان دولت و هم سال ابتدایی این دولت را داشتیم من این کلیاتش را عرض کردم در حوزه ضعف هم یکی را اشاره کردم یکی از نقاط ضعف مجلس نحوه اطلاع رسانی و بیان و اغنا سازی در افکار عمومی این از جنبه حوزه ارتباط با مردم که به نظرم حالا این رسانه ها می توانند کمک بکنند اما مجلس هم می تواند خودش را تقویت کند هر نماینده ای می تواند خودش رسانه باشد عرصه فضای مجازی که امروزه هست دیگر نیاز نیست که همه روابط عمومی داشته باشند خود نماینده ها، خود افراد. نکته دوم هم به نظرم بعضی از موضوعاتی که ما دنبال می کردیم هنوز موفق نشدیم که مهم ترینش اصلاح ساختار بودجه است و بودجه ریزی عملیاتی در کشور که خب گام هایی هم برداشتیم اما هنوز کامل موفق نشدیم در حوزه اقتصاد اشاره شده واقعا هم همین طور است که ام الخوائص کسری بودجه است وناترازی بودجه است که یک تلاش هایی شد مثلا این که ما حوزه بودجه عملیاتی  وعمرانی را از بودجه اجرایی و هزینه های جاری جدا کردیم گفتیم که حالا از حوزه مالیات و اینها برای هزینه های جاری استفاده بشود و بودجه های عمرانی برود سمت درآمدهای نفتی و درآمدهای حوزه سرزمینی ما که این اتفاق افتاد و همچنان ما مشکل داریم در بودجه ریزی مان. یکی از اقداماتی که در این گزارش نیامده چون تازه اتفاق افتاده و شاید از سال آینده بشود اجرایی شود، این است که ما جداول بودجه مثل احکام از دوره بعد انشالا این را می آوریم به عنوان یک مواردی که به صورت دقیق ارقام و اعدادش به صورت کامل در مجلس رسیدگی بشود. در سال گذشته این جور نبود جداول پیوست بود ویک باره رای می شد و نتایج احکام در حالی که ما معقتدیم جداول خیلی مهم تر از احکام است. در بودجه این اصلاح فکر می کنم صورت گرفته فکر نمی کنم به بودجه امسال برسد اگر برسد که حتما انجام می دهیم اگر نرسید هم از سال آینده این یک کمکی بکند به این تحول ساختاری در بودجه

مجری: خدارو شکر حالا تمرکز دولت بر این است که حتما در آن زمان مشخص بودجه را حالا با تمام شرایطی که دارد تقدیم مجلس بکند برای بررسی چه تضمینی است که دیگر به سمت یک دوازدهم آن اتفاق هایی که در گذشته شاهدش بودیم حالا پیش خور بکنیم ، تن خواه بگیریم و اینها دیگر نرویم چون واقعا مشکل ایجاد می کرد برای خیلی از دستگاه هایی که می خواستند کار انجام بدهند

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: واقعیت این است مجلس اگر به لایحه بودجه سر وقت برسد زمان کافی دارد برای رسیدگی. امسال ما منتظریم که چون هم سال اصلاح برنامه جدید است و برنامه هفتم باید به مجلس ارائه شود یک مقدار تاخیر شده در برنامه هفتم حالا سران قوا اگر آن تصمیم واحد را بگیرند که من تصورم این است که قانون برنامه زودتر به مجلس لایحه اش تقدیم خواهد شد ممکن است اتفاقا امسال یک خورده تاخیر داشته باشیم ما همیشه تلاش می کنیم که این اتفاق نیفتد و اتفاقا در سال اول مجلس یک بحثی شده بود که کلیات بودجه در مجلس رای نیاورد ما دو دوازدهم و سه دوازدهم و از اینها داشته باشیم که مجلس از این اجتناب کرد و تلاش کرد که بودجه آخر سال برسد مهم است که واقعا بودجه آخر سال نهایی بشود و تکلیف همه در سال بعد مشخص باشد تلاش مان بر این است حالا بحث زمان رسیدن لایحه به مجلس این را کمک می کند به ما که تعیین بکنیم.

مجری: در حوزه اقتصادی هم دیدم که یک بخش هایی را آماده کرده بودید که به صورت گرافیکی و مختصر و مفید اعلام کنید الان یکی از دغدغه های اصلی مردم موضوع اقتصاد است خودتان هم قبل از این که نماینده مجلس شوید و این ردای وکالت مردم را بپوشید یادم است که خیلی یادداشت های اثر گذار در حوزه اقتصاد ، اقتصاد سیاسی، اقتصاد کلان می نوشتید و توجهتان این بود که یک سری از ره یافته های جدید را باید در اقتصادمان بومی کنیم و به این سمت برویم که از ظرفیت های بومی بیشتر استفاده کنیم الان در این مدتی که گذشته چه قدر توانستید این ها را حالا با سایر نمایندگان مجلس عملیاتی بکنید

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: حالا بعضی از حوزه هایش که حوزه های تخصصی خود ما بود که فرمودید من قبل از مجلس دنبالش بودم و اتفاقا آنها را ما اعلام کردیم مثلا برنامه تحول حوزه انرژی  را من همان ابتدای مجلس اعلام کردم که شش عنوان فوری و 21 عنوان بلندمدت را دنبال می کنیم بسیاری از آنها محقق شده است به عنوان مثال ما بحث نظام تعرفه گذاری افزایشی پلکانی در حوزه حامل های انرژی را دنبال کردیم به نحوی که افرادی که زیرالگوی مصرف می کنند مصرف گاز، برق اینها که حدود 70،80 درصد مردم را هم شامل می شوند اینها با یارانه بسیار خوبی تحویل بگیرند برق و گاز مصرفی شان را و اتفاقا افرادی که خارج از الگو هستند و مصارف نجومی دارند دیگر از یارانه های مردم استفاده نکنند و حق شان را پرداخت کنند این قانون الان در حوزه برق که کاملا اجرا شده

مجری: برخی هم که رایگان شده

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: بله. تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی الان رایگان شده است این قانون الان تاثیر گذاشته در آن فاصله تبلیغاتی که ما در استفاده از یارانه انرژی داشتیم. برآورد ما این بود که در قبل از این 1400 که هم در قانون بودجه سال 1400 و 1401 و الان در قانون دائمی مانع زدایی از توسعه صنعت برق هم این دائمی شد، حتی ضرایب هم قطعی شد و اعلام شد به دولت که چه کسانی با چه رنج افزایشی ، پلکانی بتوانند پرداخت داشته باشند اثری که این داشته آن فاصله را کم کرده ما فاصله بهره مندی از یارانه تقریبا یک به سی بود و به نسبت نیاز الان حداقل 30 درصد این فاصله کاهش پیدا کرد، 40 درصد مردمی هم که آمدند خودشان را تطبیق دادند با اصلاح الگوی مصرف که قانون دوازده سال پیش بود و این خیلی اجرا نمی شد. در اثر همین مصوبات آمدند در پایین الگو 40 درصدشان از جوایز خوش حسابی در حوزه برق استفاده کردند. در حوزه گاز هم انشالا اجرایی می شود کمک می کند به ناترازی  گاز کشور. یکی از کارها هم این بود که ما به تحریم باید به عنوان یک فرصت نگاه بکنیم برای خنثی سازی و افزایش توان تولید داخلیمان. قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی که موسوم است در قانون پتروپالایشگاه ها را در مجلس یازدهم اصلاح کردیم همین هفته گذشته ما جلسه نظارتی داشتیم با 8 تا سرمایه گذار در این پترو پالایشگاه ها کمک می کند به خنثی سازی ها تحریم و افزایش تولید داخل ، اشتغال ، تعمیق بورس  و استفاده از نقدینگی جامعه

مجری: کمیسیون ها نقش بسیار مهمی دارند چه در حوزه پیش از تصویب یک قانون و چه بعد در حوزه نظارت چه قدر فعالند کمیسیون ها و چه قدر مسئولان عالی تصمیم سازی اجرایی از وزرا گرفته تا روسای نهادها و سازمان هایی که خوب این روزها بالاخره باید فعال تر باشند برای حل مشکلات  مردم به ویژه اقتصادی رفت آمدشان به کمیسیون ها منظم است

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: قلب تپنده مجلس کمیسیون هاست شاید مردم که رادیو را گوش می دهند فکر می کنند نماینده ها مثلا دو روز در هفته را می آیند صحن علنی و بقیه اش کاری ندارند انجام بدهند. ما در تقریبا اکثر زمان های خارج از صحن علنی جلسات کمیسیون ها برگزار می شود حالا بعضاً به دستگاه های اجرایی مراجعه می کنیم و آنجا بعضی از امور را پیگیری می کنیم مثلا همین بحث قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار این خروجی کار کمیسیون ویژه جهش تولید است ما 13 کمیسیون تخصصی داریم در مجلس یک کمیسیون ویژه هم تشکیل شده در مجلس یازدهم به طور خاص که بحث جهش تولید است این مجوزهای کسب وکاری که تسهیل شده که عرض کردم یک انقلابی است در حوزه مجوزها و رتبه ایران را افزایش خواهد داد انشالا این در کمیسیون ویژه جهش تولید بوده است یا این بحث قانون جهش تولید دانش بنیان که تسهیل می کند. شرکت های دانش بنیان می دانید که 400 هزار میلیارد تومان تقریبا گردش مالی شرکت های دانش بنیان ماست یعنی این حمایتی که امروز در طول سال های انقلاب از شرکت های دانش بنیان اتفاق افتاده ما بعضی از حوزه ها در لبه دانش توانستیم فتح بکنیم و اتفاق بیفتد به خاطر همین شرکت های دانش بنیان بوده است تقریبا سرمایه صندوق نوآوری شکوفایی دو برابر شد در این قانون ما مجوزهایی را داریم برای اعطای بعضی از اسناد مالکیت در اعیان برای شرکت های دانش بنیان حمایت خیلی خوبی شده است این باز خروجی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بوده یا بحث همین قانون جهش تولید مسکن که عرض کردم .

مجری: چه قدر هم مردم به آن امیدوارند که بتوانند صاحب خانه شوند

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: اتفاقا امروز ما به عنوان مجلس مطالبه مان از دولت این است که این قانون قبل از شروع کار دولت سیزدهم این قانون را ما تصویب کردیم همه نیازمندی های دولت چه در عرضه زمین چه در حوزه منابع بانکی که من این جا لازم است انتقاد بکنم به عنوان نماینده مجلس از  دولت که ما این قانون که مصوب شده امروز از حوزه تسهیلات ما آن 20 درصدی که باید شبکه بانکی به نظرم تخصیص می داده است حدود 3 درصدش محقق شده

مجری: گلایه راه وزارت و شهرسازی همین بوده که این همت هست اما تسهیلات و آن پولی که باید برسد که بچرخد نیست

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: منابع بانکی نیست ما سه هزار و 760 میلیارد تومان تقریبا منابع بانکی بوده که به عنوان تسهیلات در یک سال گذشته شهریور 1400 تا شهریور 1401 اختصاص داده شده فقط 18 هزار میلیارد تومانش به مسکن داده شده که این سه درصد تکلیف این قانون بوده

مجری: این عدم اشتیاق از کجا می آید آقای شریعتی

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: به نظر من در حوزه اقتصادی دولت و وزارت مسکن باید تحولی اتفاق بیفتد ما تحولی هم داریم که خود دولت دارد این کار را انجام می دهد  و امیدواریم زودتر وزیر مسکن جدید به مجلس معرفی بشود که این اتفاق بیفتد آن هم خروجی کمیسیون عمران است یک قانون مالیات بر خانه های خالی که خب کمیسیون اقتصادی دنبال کرده که حالا اشاره کردم بحث حوزه های فرهنگی را ما هم فراموش نکردیم قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده حمایت از خانواده کمک های چه معنوی و جه مادی به خانوارهایی که تلاش می کنند برای این که ما ارتقا پیدا کنیم در حوزه جوانی جمعیت حمایت هایی هم بحث عرضه خودرو، عرضه زمین ، بعضی از مشوق های ساعت کار و شیفت کار برای مادران

مجری: یک تسهیلاتی قرار بود قرار بدهند

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: بله کمیسیون اجتماعی و کمیسیون فرهنگی

مجری: روی پرداخت ها هم نظارت دارید دیگر

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: بله بله ما همان سه شنبه های نظارتی که عرض کردیم بسیاری از قوانین را آوردیم در مجلس مسئول مربوطه را خواستیم و این را دنبال کردیم و یکی از قوانین بسیار مهمی که مجلس تصویب کرده این هم یک تحول بسیار بنیادین است همواره در حوزه داده ها و اطلاعات فرض این بود که همه چیز محرمانه است مگر خلافش نیاز باشد با این قانون بر عکس می شود همه چیز باید شفاف بشود درحوزه داده ها و اطلاعات و ارتباط بین داده ها و اطلاعات دستگاه های اجرایی باید کاملا ارتباط برقرار شود مگر خلافش نیاز باشد یعنی محرمانگی دلیل می خواهد الان قبلا شفافیت دلیل می خواست در حوزه داده ها و اطلاعات این هم خودش کمک بسیار زیادی است که در کمیسیون صنایع و معادن اتفاق افتاده در بحث حالا شفافیت قوای سه گانه هم فکر می کردم سوال شما هم باشد و البته مطالبه مردم تو این مدتی که دانشگاه های مختلف ، مساجد رفتم سخنرانی و صحبت کردم با مردم یکی از سوال های اصلی مردم این بود خوب این قانون تصویب نهایی شده و به خصوص در حوزه شفافیت نمایندگان آن بخشش تصویب شده شورای نگهبان هم تایید کرده یک محل اختلاف ما بین مجلس و شورای نگهبان داریم که به مجمع ارجاع شده منتظریم آن هم  نهایی بشود قانون ابلاغ می شود  و کاملا اجرایی می شود این هم در واقع کمک می کند به آن بحث شفافیت معاملات مختلف،قراردادها بحث فرصتهای شغلی به خصوص حالا آن آراء و مذاکرات هم مهم است ولی اینها برای مردم خیلی مهم تر است اموال ،دارایی ها و همه اینها در این قانون شفاف می شود آراء مختلفی که هست کمیسیون شوارها و امور داخلی مجلس این کار را انجام داده حالا صنعت خودرو را هم در مجلس پیگیر شده

مجری: در این یک ماه گذشته هم خیلی افزایش پیدا کرد

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: بله این الان دیگر ابلاغ شده انشالا این هم نهایی بشود واردات شروع بشود

مجری: تاثیری خواهد داشت انشالا روی قیمت های کاذب و سوداگری

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: حتما این قیمت ها را کنترل می کند کمک می کند ، یکی از قوانین بسیار مهمی که اتفاقا نتیجه پیگیری و مطالبه مسالمت آمیز این صنف محترم بود معلمان عزیز ما بارها در مجلس مراجعه کردند تجمع داشتند جلوی مجلس جالب است مردم عزیزمان بدانند ما تقریبا در دو سال گذشته 250 تجمع مسالمت آمیز مردمی و صنفی جلوی مجلس داشتیم که بعضی از آنها مثل همین قانون رتبه بندی معلمان

مجری: نتیجه داده است

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: منجر به قانون شده یعنی مجلس بعد از 12 سال این مطالبه را به قانون تبدیل کرده و امروز دارد اجرا می شود که این هم کمیسیون آموزش و تحقیقات دارد دنبال می کند یکی از تحولات که اشاره کردم اصلاح ساختار بانک مرکزی کشور است که بعداز 50 سال بانک مرکزی اگر بتواند طبق این قانون عمل بکند و بعد هم در ادامه ما اصلاح بانک های تجاری را داریم در ادامه این موضوع که تحول در ساختار بانک مرکزی و اعطای بعضی از اختیارات به بانک مرکزی است که انشالا این ساماندهی را می کند وضعیت نقدینگی و وضعیت تورم را انشالا می تواند کنترل بکند و آخریش هم اینکه ما در بسیاری از موارد برای اولین بار بسیاری از کارها را انجام دادیم در مجلس به عنوان مثال حقوق سربازان عزیز که مطالبه خیلی زیادی داشتند در طول این دو سال نزدیک 7برابر شده یعنی آن عددی که دریافت می کردند و واقعا ظلم بود به این سربازان تقریبا الان در آن شرایط خاص 80 درصد حقوق یک کادر نظامی را سربازی که متاهل باشد و در شرایط خاصی باشد دریافت می کند و این می برد به سمتی که ما سربازهایمان را کرامت بیشتری قائل بشویم

مجری: و اشتیاق هم بشود که آن جوانی که می خواهد برود و مشغول سربازی شود

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: و بحث بیمه رایگان سه دهک پایین جامعه امروز گزارشی که ما از دولت گرفتیم تقریبا هر کسی که کد ملی دارد بیمه سلامت شده است و این اتفاق بسیار مهمی است که با قانون مجلس اتفاق افتاده است و ما یکی از کارهای اتفاق افتاده بعضی از مصوبات مجلس برای اولین بار به عنوان مثال مالیات بر خانه های لوکس، مالیات بر خودروهای لوکس و گران قیمت باز هم این مطالباتی که اتفاق افتاده بحث این که ما پرداخت ها را نظم بدهیم در کشور بعضی از این مصوبات هم در  بودجه ها اتفاق افتاده مثلا تسهیلات کلان بانکی امروز  با مصوبه مجلس شفاف شده گزارش هایش دارد منتشر می شود تشکر می کنم از وزارت اقتصاد

مجری: هر چه قدر اغتشاش و بر هم زدن نظم و امنیت کشور محکوم است و هیچ کس قبول نمی کند اما خوب مطالبه مردم این است که من نسبت به یک قانون یا یک رویه ای که دارد در کشور انجام می شود یا به عنوان فرد یا به عنوان گروه اعتراض دارم این اعتراض مردم چگونه باید به گوش شما برسد

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: من عرض کردم حالا غیر از

مجری: منهای آن تجمع ها

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: من عرض کردم به جز راه های عمومی که رسانه ها این کار را انجام می دهند ، دفاتر نمایندگان خود حضور دولت به خصوص این دولتی که دارد در استان ها حضور پیدا می کند و با مردم ارتباط بهتری دارد غیر از آن زمینه های  تجمع و بیان مطالبات و اعتراض به صورت مسالمت آمیز فراهم است و باید تقویت بشود عرض کردم ما در سال گذشته حدود 250 تجمع جلوی مجلس داشتیم که بسیاری از آنها شنیده و تبدیل به قانون شد ما آنجایی که یک مقداری گیر داریم در اعطای بعضی از اختیارات و مسئولیت ها به احزاب و تشکل هایی است که خودشان مسئولیت بپذیرند و متولی برگزاری این تجمعات بشوند.

مجری: یعنی در تعامل با وزارت کشور

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: بله بله

مجری : آن بخش یک ذره دولتی می شود در بخشی که بخواهند با نمایندگان یک کم شفاف تر و صریح تر و مستقیم تر صحبت کنند

آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: الان نزدیک ترین فرد در حاکمیت به مردم نماینده مجلس است حالا ما نماینده تهرانیم یک مقدار کمتر به معنای اینکه بگوییم مثلا ده میلیون نفر می توانند یک نماینده را ببینند نیست مراجعه می کنند حضور هم داریم در مساجد همین امشب دارم برای این موضوع دنبال می کنم می روم یا هفته پیش در دانشگاه ها حضور پیدا می کردیم اما بسیاری از نماینده هایی به خصوص در شهرهای کوچک هستند اینها شبانه روز پاسخ گوی مردم هستند و دنبال می کنند این دیگر یک اتفاق واقعا تصمیم قانوین نیاز ندارد باید یک اراده هم حاکمیتی باشد هم درحوزه نمایندگان هم در حوزه مسئولین اجرایی که این اتفاق واقعا افتاده سال گذشته آن ماجرای هک سامانه های بنزین که اتفاق افتاد چرا جمع شد به خاطر اینکه بالاترین مقام اجرایی کشور رفت خودش در پمپ بنزین بامردم صحبت  کرد و به آنها اطمینان داد که مشکلی نیست و تامین بنزین مشکل ندارد و حل می شود و مردم آرامش پیدا کردند

مجری: خیلی متشکرم و تبریک می گوییم روز مجلس را 



نقاط ضعف و قدرت مجلس شورای اسلامی | آقای مالکی شریعتی، نماینده - قطره

نقاط ضعف و قدرت مجلس شورای اسلامی | آقای مالکی شریعتی، نماینده - قطره

۵۰ نقطه قوت و ضعف مجلس یازدهم

۵۰ نقطه قوت و ضعف مجلس یازدهم
نقاط ضعف و قدرت مجلس شورای اسلامی | آقای مالکی شریعتی، نماینده - قطره

اینفوگرافیک / نقاط قوت و ضعف دولت از نگاه ۱۹ نماینده مجلس - ایسنا

اینفوگرافیک / نقاط قوت و ضعف دولت از نگاه ۱۹ نماینده مجلس - ایسنا
www.ghatreh.com › news › نقاط-ضعف-قدرت-مجلس-...

https://www.farsnews.ir/news/14010309000350/قانونگ...

https://www.farsnews.ir/news/14010309000350/قانونگ...
آقای مالکی شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: هم از جهت تقنینی و هم از جهت نظارتی مجلس اقدامات بسیار خوبی را ان.

نقاط قوت و ضعف دولت از نگاه ۱۹ نماینده مجلس + تصویر - خبرآنلاین

نقاط قوت و ضعف دولت از نگاه ۱۹ نماینده مجلس + تصویر - خبرآنلاین
۵۰ نقطه قوت و ضعف مجلس یازدهم

بررسی نقاط ضعف و قوت انتخابات الکترونیکی - مرکز پژوهشها

بررسی نقاط ضعف و قوت انتخابات الکترونیکی - مرکز پژوهشها
www.eghtesadnews.com › بخش-اخبار-سایر-رسانه-ها-61

نقاط قوت و ضعف دولت سیزدهم از نگاه ۱۹ نماینده مجلس - فردا نیوز

نقاط قوت و ضعف دولت سیزدهم از نگاه ۱۹ نماینده مجلس - فردا نیوز
انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم در شرایطی برگزار شد که چند روزی از آغاز جدی شیوع ویروس کرونا و به شهادت رساندن«حاج قاسم» میگذشت.

نقاط قوت و ضعف مجلس هفتم از نگاه نمایندگان استان سمنان - ایرنا

نقاط قوت و ضعف مجلس هفتم از نگاه نمایندگان استان سمنان - ایرنا
اینفوگرافیک / نقاط قوت و ضعف دولت از نگاه ۱۹ نماینده مجلس - ایسنا

کارآمدی مجلس شورای اسلامی و راهکارهای ارتقای آن در حقوق داخلی - SID

کارآمدی مجلس شورای اسلامی و راهکارهای ارتقای آن در حقوق داخلی - SID
www.isna.ir › news › اینفوگرافیک-نقاط-قوت-و-ضع...
منبع خبر : iribnews.ir